Een website optimaliseren voor zoekmachines: alles wat u moet weten in één oogopslag
Wilt u uw website optimaliseren en zo hoger in de zoekmachine rankings verschijnen? We laten je zien waarom het zinvol is om de homepage te optimaliseren voor de zoekmachine, waar je op moet letten en welke fouten vermeden moeten worden. Want een goede ranking betekent altijd meer bezoekers en meer conversies.
Dit kun je van dit bericht verwachten
Wij willen dat u in de eerste stappen uw website kunt optimaliseren en zo in de ranking kunt stijgen. Maar wat kun je van deze bijdrage als geheel verwachten? Wij zetten voor u op een rij welk voordeel u krijgt van onze bijdrage.
- We laten u zien hoe zoekmachines werken en welke criteria ze gebruiken
- We laten u zien waarom het zinvol is om u te concentreren op de zoekmachine Google
- We presenteren de verschillende maatregelen voor het optimaliseren van uw website
- Je leert waarom maatregelen buiten je website ook belangrijk zijn
Zo zie je maar dat je met onze bijdrage geleidelijk je website kunt optimaliseren en zo hoger in de rankings kunt stijgen. Maar we willen je niet te veel beloven. Want we weten ook dat een goede en duurzame zoekmachineoptimalisatie veel ervaring vraagt en vooral veel tijd kost. Zie ons artikel dus als een goed begin om de ranking geleidelijk te verbeteren. Echter, hoe belangrijker de website voor u is, des te beter is het om deze werkzaamheden niet alleen uit te voeren. In zo’n geval ondersteunen onze experts je graag. Zo kunt u uw website door ons laten optimaliseren en zo het grootst mogelijke succes behalen. U bepaalt zelf of onze bijdrage voor u voldoende is of dat u behoefte heeft aan persoonlijk advies van onze experts.
Waarom is zoekmachineoptimalisatie überhaupt belangrijk?
Waarom zou u uw website optimaliseren voor zoekmachines en meer voor uzelf doen? De redenering is op zich heel eenvoudig. Een geoptimaliseerde website zorgt ervoor dat je stijgt in de zoekmachine rankings. Dit betekent onder andere dat veel meer mensen uw website zullen vinden en u meer klanten of meer aanvragen genereert. U kunt zelfs nieuwe kopersgroepen openen en zo tegelijkertijd de zichtbaarheid en het succes vergroten. Het is daarom belangrijk dat u uw website kunt optimaliseren om aan de verschillende eisen van de zoekmachines te voldoen. En dat is niet alleen een doel op zich. Want de criteria van de zoekmachines zijn meestal ook de criteria van de gebruikers. Dus als een website goed geoptimaliseerd is voor een zoekmachine en dus erg hoog in de ranking staat, dan is deze pagina ook qua bruikbaarheid en structuur geoptimaliseerd voor klanten. Je slaat dus twee vliegen in één klap. Want een toegankelijkere website, waar klanten langer op blijven hangen, nodigt niet alleen uit om te kopen, maar kan ook worden aanbevolen aan vrienden. Een goede en geoptimaliseerde website is dus meer dan alleen een visitekaartje op internet. Daarom is het altijd zinvol om je eigen website te optimaliseren of te laten optimaliseren voor zoekmachines. Want niet alle optimalisaties kunnen worden uitgevoerd zonder ervaring en zonder de bijbehorende technische kennis. Hier laten we je zien welke oplossingen en mogelijkheden er zijn als je je homepage wilt optimaliseren voor de zoekmachine en wat de grenzen van het geheel zijn. Je slaat dus twee vliegen in één klap. Want een toegankelijkere website, waar klanten langer op blijven hangen, nodigt niet alleen uit om te kopen, maar kan ook worden aanbevolen aan vrienden. Een goede en geoptimaliseerde website is dus meer dan alleen een visitekaartje op internet. Daarom is het altijd zinvol om je eigen website te optimaliseren of te laten optimaliseren voor zoekmachines. Want niet alle optimalisaties kunnen zonder ervaring en zonder de daarbij behorende technische kennis worden doorgevoerd. Hier laten we je zien welke oplossingen en mogelijkheden er zijn als je je homepage wilt optimaliseren voor de zoekmachine en wat de grenzen van het geheel zijn. Je slaat dus twee vliegen in één klap. Want een toegankelijkere website, waar klanten langer op blijven hangen, nodigt niet alleen uit om te kopen, maar wordt indien nodig ook aanbevolen aan vrienden. Een goede en geoptimaliseerde website is dus meer dan alleen een visitekaartje op internet. Daarom is het altijd zinvol om je eigen website te optimaliseren of te laten optimaliseren voor zoekmachines. Want niet alle optimalisaties kunnen worden uitgevoerd zonder ervaring en zonder de bijbehorende technische kennis. Hier laten we je zien welke oplossingen en mogelijkheden er zijn als je je homepage wilt optimaliseren voor de zoekmachine en wat de grenzen van het geheel zijn. maar wordt indien nodig ook aanbevolen aan vrienden. Een goede en geoptimaliseerde website is dus meer dan alleen een visitekaartje op internet. Daarom is het altijd zinvol om je eigen website te optimaliseren of te laten optimaliseren voor zoekmachines. Want niet alle optimalisaties kunnen zonder ervaring en zonder de daarbij behorende technische kennis worden doorgevoerd. Hier laten we je zien welke oplossingen en mogelijkheden er zijn als je je homepage wilt optimaliseren voor de zoekmachine en wat de grenzen van het geheel zijn. maar wordt indien nodig ook aanbevolen aan vrienden. Een goede en geoptimaliseerde website is dus meer dan alleen een visitekaartje op internet. Daarom is het altijd zinvol om je eigen website te optimaliseren of te laten optimaliseren voor zoekmachines. Want niet alle optimalisaties kunnen zonder ervaring en zonder de daarbij behorende technische kennis worden doorgevoerd. Hier laten we je zien welke oplossingen en mogelijkheden er zijn als je je homepage wilt optimaliseren voor de zoekmachine en wat de grenzen van het geheel zijn.
Welke voordelen kan ik verwachten van het optimaliseren van mijn website?
Zoals je al hebt gezien, zijn er enkele goede redenen om je website te willen optimaliseren. Maar er zijn ook veel andere goede argumenten. Daarom zetten we dit graag voor je klaar en laten we je zien waarom je je homepage moet optimaliseren voor de zoekmachine. Omdat de voordelen duidelijk opwegen tegen het werk en de moeite. Niet voor niets zijn er experts voor deze taken zoals wij die dit werk voor hun klanten doen en zo zorgen voor de hier genoemde voordelen. Laten we de voordelen in detail bekijken:
- Hoe hoger de website stijgt in de rankings, hoe meer bezoekers het kan opnemen. Het aantal bezoekers daalt dramatisch op de tweede pagina van de zoekresultaten
- Een geoptimaliseerde website zal dus op de lange termijn steeds meer geld opleveren en kan het bedrijf in stand houden
- Als je je website wilt optimaliseren, heroverweeg je onder andere de structuur van de pagina. Dit kan veel voordelen bieden qua bruikbaarheid voor de gebruiker
- Een goed gerangschikte website betekent dat u de concurrentie achter u kunt laten
- Als u uw startpagina wilt optimaliseren voor de zoekmachine, kunt u veel taken zelf overnemen
Je ziet dus dat het volkomen logisch is om met zoekmachine optimalisatie aan de slag te gaan en zo meer geld te verdienen via je eigen website. Het is altijd belangrijk dat het project voor u loont. Als u een eigen website heeft, kan het zinvol zijn om dit zelf te doen. Voor grotere en commercieel gebruikte websites is het gebruikelijker om een expert zoals wij in te huren met zoekmachine optimalisatie, omdat de resultaten altijd moeten passen.
Is het voldoende als ik Google als richtlijn gebruik?
In de loop van de tijd zijn we erg gewend geraakt aan Google als zoekmachine en hebben we de term zelfs opgenomen in ons taalgebruik en in de Duden. Toch zijn er nog veel meer zoekmachines. Heeft het dus zin om de specificaties van Google te gebruiken bij het optimaliseren van de website of is het belangrijker om andere zoekmachines mee te nemen?
Hoe hard dat ook klinkt, Google is marktleider en op veel gebieden ook de pionier op het gebied van zoekmachines. Dit betekent dat de andere zoekmachines ook hun gebruikers hebben, maar de meerderheid van de gebruikers vertrouwt Google bij het zoeken en gebruiken van dit platform. Bovendien loopt deze zoekmachine niet alleen ver vooruit in een nationale maar ook in een internationale vergelijking. Dit betekent onder andere ook dat een groot aantal experts in de verschillende landen zich bezighoudt met zoekmachineoptimalisatie voor Google en er dus een zeer breed scala aan kennis beschikbaar is. Dit is belangrijk omdat Google niet zomaar alle wijzigingen in het zoekalgoritme publiceert, maar deze vaak moeizaam door de individuele gebruikers moeten worden samengesteld. Maar waarom is dat belangrijk?
Laten we als voorbeeld Google en een andere generieke zoekmachine nemen. Beide veranderen het zoekalgoritme en daarmee de rangorde van de vermelde pagina’s. Nu moet het doel zijn om uw eigen pagina weer in de top 3 zoekresultaten te krijgen. Terwijl je met de generieke zoekmachine nauwelijks informatie krijgt en gewoon blindelings moet testen en proberen, ziet het er bij Google anders uit. Ook hier is blind testen vereist, maar er zijn veel meer gebruikers die deze testen uitvoeren en die vaak zeer goed in een netwerk zitten. Hierdoor zijn er veel sneller resultaten beschikbaar, waarmee u vervolgens uw website kunt optimaliseren.
Natuurlijk zijn wij experts meestal sneller. We zijn netwerken met veel experts en wisselen ook regelmatig internationaal ideeën uit. Zo kunnen we terugvallen op een netwerk dat de meeste gebruikers en de meeste webmasters simpelweg niet nodig hebben. Maar op deze manier kunnen we een homepage optimaliseren voor de zoekmachine als leken zich nog afvragen hoe ze de ranking terug kunnen krijgen.

Wat is een goede vindbaarheid in de zoekmachine?
Als u een zoekmachine zoals Google nader bekijkt, zult u zien dat er voor de meeste zoekwoorden veel vermeldingen zijn. Afhankelijk van de combinatie van zoekopdrachten kunnen miljoenen resultaten worden weergegeven. Dus naar welke ranking moet je streven met je website? Is het goed om op de eerste tien pagina’s te verschijnen? Moet je op de eerste pagina verschijnen? Of zijn het alleen de eerste drie resultaten die echt een significant verschil maken?
Wetenschappers en bedrijven zijn hier al aan de slag gegaan en hebben het gedrag van gebruikers onderzocht. Door middel van eyetracking werd onder meer het klikgedrag, maar ook het visuele gedrag van de gebruikers bij het gebruik van zoekmachines gestuurd. En hoe slecht dit ook klinkt, alleen de eerste drie tot vijf vermeldingen zijn voor de meeste gebruikers echt belangrijk. Alles daaronder is ook door de gebruikers terug te vinden, maar optimalisatie loont hier meestal maar in beperkte mate. Alleen op de eerste drie plaatsen zijn er enorme sprongen en dus een enorme toename van gebruikers. Dit betekent echter ook dat je veel werk en tijd moet investeren als je je website wilt optimaliseren. Want zelfs de directe concurrentie slaapt nooit en werkt continu aan het verbeteren van zijn eigen ranking. Het is dus duidelijk waarom het voor veel bedrijven zo moeilijk of tijdrovend is om hun eigen website te willen optimaliseren. Het kost niet alleen tijd, maar je hebt ook de relevante kennis nodig om de verschillende hefbomen correct te identificeren en dienovereenkomstig te veranderen.
Als u deze tijd niet zelf wilt investeren, bieden wij u natuurlijk de mogelijkheid om zoekmachineoptimalisatie voor u over te nemen. Wanneer we een homepage optimaliseren voor de zoekmachine, letten we natuurlijk ook op de concurrentie en hun inspanningen. Zo kunnen we geleidelijk de ranking verbeteren en zorgen voor meer zichtbaarheid. Neem gerust contact met ons op als u meer wilt weten over deze mogelijkheden.
Optimaliseer de website: combineer on-page en off-page maatregelen
Dus wat moet je doen als je je website wilt optimaliseren? Allereerst is het van belang een onderverdeling te maken in on-page en off-page maatregelen. U voert de OnPage-maatregelen rechtstreeks op uw website uit. Dit zijn de eenvoudige optimalisaties, die meestal goed door leken kunnen worden uitgevoerd. Maar ook hier wachten u enkele struikelblokken, waar we u later graag op zullen wijzen. Het grote voordeel van OnPage-optimalisatie is dat het meestal zonder grote technische inspanning kan worden uitgevoerd. Tenminste als je bekend bent met de techniek van je website en erop vertrouwt dat je eraan werkt. Als je een homepage wilt optimaliseren voor de zoekmachine, moet je diep in de code van de pagina kunnen duiken.
Wil je dat niet of vertrouw je jezelf er niet toe, dan helpen we je graag verder. Neem gewoon contact met ons op om een passende oplossing voor uw probleem te vinden.
De overige maatregelen vinden niet direct op uw website plaats. De off-page optimalisatie is nog steeds erg belangrijk en draagt onder andere bij aan de reputatie van je site. Het is daarom belangrijk om deze twee maatregelen met elkaar te combineren om op lange termijn het gewenste succes te behalen. In dit artikel gaan we eerst in op de belangrijke on-page maatregelen voordat we ingaan op de aanvullende off-page maatregelen. Zo houd je bij wanneer je je website wilt optimaliseren.
Acht taken om de website te verbeteren
We hebben acht eenvoudige maatregelen samengesteld waarmee u aan de slag kunt gaan met het optimaliseren van uw website. Deze maatregelen zijn meestal gemakkelijk te beheren, zelfs voor leken, en laten weinig ruimte voor fouten. Dit is belangrijk omdat fouten bij dergelijk werk al snel fataal kunnen zijn. Dus als u uw startpagina wilt optimaliseren voor een zoekmachine, moet u alle werkzaamheden altijd zorgvuldig uitvoeren en vooral controleren. Omdat iedereen fouten maakt. Als je echter je eigen werk nakijkt, merk je het veel sneller op en wordt het dus niet gepubliceerd. Dit is belangrijk zodat de ranking van de pagina geleidelijk groeit.
Oh ja, wat betreft tijd. Houd er rekening mee dat het even kan duren voordat je de wijzigingen in de zoekresultaten ziet. Het is daarom verstandig om niet met alle maatregelen tegelijk te beginnen, maar je eerst op één maatregel te concentreren en jezelf daarna steeds weer te evalueren. In de regel zijn wij experts veel meer onderzocht, maar dit komt ook door onze zeer brede ervaringsbasis. Voor een leek is het logischer om ontwikkelingen te observeren en vervolgens te reageren.
Optimaliseer uw website met geschikte zoektermen
Zoektermen, oftewel de zoekwoorden, zijn de sleutel tot succes. Want hier zit veel potentie in als je je website wilt optimaliseren. We moeten echter zeggen dat dit een zeer complex onderwerp is dat leken zeker kan overweldigen. De selectie van de juiste trefwoorden en de bijbehorende aanvullende semantisch passende termen is een kunst op zich, die men vaak gedurende vele jaren moet beoefenen. Maar ook hier kun je zelf in actie komen en een beetje uitproberen. We raden u echter aan dit uit te proberen op een enkele URL en specifiek de rangschikking ervan te controleren. Kijk onder andere naar de directe en goed geklasseerde competitie. Welke termen gebruiken ze op hun websites en hoe worden ze geïntegreerd? Of maak gewoon gebruik van Google Trends om kennis te maken met de huidige zoektrends en zoekvolumes.
Misschien heeft u bij het maken van de website al een SEO-analyse laten uitvoeren en daarmee de eerste zoekwoorden al opgenomen? Zoek dan op deze zoekwoorden en kijk wat de goed gerangschikte concurrentie anders of beter doet. Helaas is het moeilijk om hier precieze instructies te geven, omdat dit altijd afhankelijk is van de branche, het type website en de inhoud ervan. Het kiezen van de juiste zoekwoorden en het vermijden van de slecht gerangschikte alternatieven is een echte kunst. Wij staan u als experts op dit gebied graag bij als u uw website wilt optimaliseren.
Een beveiligde verbinding zorgt voor meer vertrouwen
Veiligheid is een belangrijke troef op internet. Om ervoor te zorgen dat klanten u en uw website vertrouwen, moet u ervoor zorgen dat ze zich veilig voelen op de pagina. Maar hoe zou dat moeten werken?
Allereerst met een beveiligde verbinding. Dit is nu zeer eenvoudig in te stellen en biedt verschillende voordelen. Enerzijds is zo’n verbinding niet meer van buitenaf te onderscheppen, wat de dataveiligheid van uw klanten vergroot. Daarnaast speelt de psychologische factor hier een belangrijke rol. Een https-verbinding wordt weergegeven in de browserregel en is nu voor veel gebruikers een belangrijk hulpmiddel bij het controleren van websites. Zo kan in één oogopslag worden gecontroleerd of ik bij twijfel een aankoop doe via een website en dus mijn gegevens vrijgeven. Door de toenemende mediawijsheid van gebruikers speelt databeveiliging hier juist een grote rol.
Het voordeel voor u is duidelijk. Want het integreren van een SSL-certificaat en het aanpassen van de pagina’s is nu dankzij verschillende instructies heel eenvoudig, zelfs voor leken. En ook de zoekmachines eren dit werk. Omdat SSL-gecodeerde pagina’s beter worden beoordeeld en daardoor makkelijker in de ranking kunnen stijgen. Het is dus een eenvoudige en veelal goedkope dienst, die toch een enorme impact kan hebben. Wij adviseren u daarom in ieder geval te zorgen voor gegevensbeveiliging. En mocht dat op dit moment niet lukken, dan kunt u ook contact met ons opnemen . We doen het graag voor u en zorgen ervoor dat al uw URL’s worden versleuteld met de juiste SSL-codering.
Controleer de beschikbaarheid van uw website
Het grote probleem met veel werk is dat zelfs kleine fouten een grote impact kunnen hebben. En dit betekent dat het onder andere kan gebeuren dat de zoekmachine uw website helemaal niet of slechts gedeeltelijk indexeert, omdat u dergelijke indexering bijvoorbeeld in de metatags heeft uitgesloten. Maar hoe kun je dit controleren?
Gelukkig is er een makkelijke manier om dit te doen, die je rechtstreeks door Google zelf wordt gegeven. U kunt naar Google gaan en vervolgens het zogenaamde site-commando gebruiken. Voer hiervoor de term “Site: Voorbeelddomein.de” in het zoekmasker in en geef de resultaten weer. Elke afzonderlijke URL die door uw website is geïndexeerd, zou nu hier moeten worden weergegeven. Als u uw website wilt optimaliseren, moet u dit commando van tijd tot tijd gebruiken om te controleren. Wat heb je tenslotte aan al het werk als de pagina nog steeds niet in de zoekresultaten verschijnt?
Ook de Google Search Console is een andere mogelijkheid om wat die per op het onderwerp in te gaan. Want hierin geeft Google je een compleet overzicht van de verschillende URL’s en de indexen. Hier worden onder andere fouten en problemen weergegeven die de crawlers hadden met de afzonderlijke pagina’s en URL’s. Om deze reden is het raadzaam om af en toe rond te kijken in de Google Search Console en eventuele fouten tot op de bodem uit te zoeken. Als je een homepage wilt optimaliseren voor de zoekmachine, kunnen er altijd fouten voorkomen. Controle is daarom altijd verstandig en in alle gevallen raadzaam.
Op deze manier kunt u altijd uitsluiten dat een technische fout verantwoordelijk is voor het gebrek aan zichtbaarheid van de website. Na voltooiing van alle werkzaamheden is een controle belangrijk en een centraal onderdeel van het werk van zoekmachineoptimalisatie.
Optimaliseren voor mobiele apparaten
Mobiele apparaten worden steeds belangrijker. Niet alleen surfen steeds meer gebruikers op het internet met smartphones of tablets, ook de zoekmachines hebben ingezien hoe belangrijk deze apparaten zijn voor gebruikers. Daarom moet een website altijd geoptimaliseerd zijn voor mobiele apparaten. En om meerdere redenen. Enerzijds tonen zoekmachines zoals Google nu helemaal geen website meer in mobiel zoeken als deze niet is geoptimaliseerd voor mobiele apparaten. Met een toenemend aantal gebruikers is dit een reëel probleem omdat je een groot aantal klanten misloopt. Aan de andere kant is het zinvol om de pagina zo flexibel mogelijk te houden om onder meer gebruikers optimaal te bereiken met displays van verschillende formaten.
Het zogenaamde responsive design heeft hier de boventoon gevoerd. Het is een ontwerp dat zich aanpast aan de resolutie en grootte van het scherm en de inhoud dienovereenkomstig weergeeft. Het grote voordeel van zo’n design is dat je de content niet voor de verschillende devices hoeft voor te bereiden, maar dat de content van de pagina maar één keer aangemaakt hoeft te worden. Het ontwerp past zich aan de gegeven specificaties aan. Dit maakt het werk niet alleen makkelijker, maar helpt ook om maar één keer wijzigingen aan te brengen. Als u uw homepage wilt optimaliseren voor de zoekmachine, moet u zich meer richten op mobiele apparaten. Je zult versteld staan hoeveel nieuwe bezoekers een pagina kan krijgen,
Inhoud: inhoud is koning
Inhoud wordt steeds belangrijker. Als je je website wilt optimaliseren, moet je ook beginnen met de inhoud. Omdat de crawlers van zoekmachines nu technisch zo geavanceerd zijn dat ze niet alleen de teksten analyseren en de trefwoorden bepalen, maar ook controleren of de inhoud en semantische context van de teksten overeenkomen met de gebruikte trefwoorden. Er is hier dus veel gebeurd de afgelopen jaren.
Onder andere de uniciteit van de inhoud is ook belangrijk. Want duplicate content, d.w.z. content die al op internet staat, kan heel snel leiden tot een waardevermindering van de website. Dit is vaak te zien wanneer winkels bijvoorbeeld de productbeschrijving van de fabrikant overnemen. Dezelfde formulering is dan vaak meerdere keren op internet te vinden. Alleen de eerste pagina die deze teksten heeft gebruikt, hoeft geen consequenties te vrezen. Voor alle andere pagina’s is er echter een devaluatie voor dit gedrag door de zoekmachines. Daarnaast speelt ook de toegevoegde waarde een belangrijke rol. En niet alleen voor de zoekmachine, maar ook voor uw gebruikers en klanten. Hier sla je weer twee vliegen in één klap. Want als uw content overtuigt en gebruikers meerwaarde biedt, ze blijven langer aan je zijde. Dit is op zijn beurt een belangrijke indicator voor Google en kan ertoe leiden dat uw pagina hoger in de ranking komt. Daarom is goede en nuttige inhoud van bijzonder belang bij zoekmachineoptimalisatie.
Zorg er dus voor dat u onafhankelijke en waardevolle inhoud op uw website presenteert. Als u uw startpagina wilt optimaliseren voor een zoekmachine, kan het zinvol zijn om de inhoud te herschrijven of zelfs een copywriter in te huren. Of u kunt deze taken aan ons overlaten. Want ook voor uw homepage maken wij op maat gemaakte en unieke teksten.
Optimalisatie van de paginasnelheid – even belangrijk voor bezoekers en crawlers
De paginasnelheid, d.w.z. de snelheid van het laadproces, is een zeer belangrijk cijfer voor webmasters en moet daarom altijd door u in de gaten worden gehouden. Maar waarom is dat?
Laten we het zo zeggen: de meeste gebruikers op internet hebben hun geduld verloren met steeds snellere verbindingen. Heel vaak, wanneer een website te langzaam laadt, stopt deze gewoon met laden. Dit betekent dat een te trage laadtijd van een website ertoe leidt dat veel potentiële bezoekers uw website onmiddellijk verlaten. En dat is op twee verschillende manieren slecht. Enerzijds natuurlijk omdat je zoveel omzet kunt verliezen. Aan de andere kant echter ook voor je ranking. Want Google meet en controleert hoe lang bezoekers gemiddeld op je website waren als ze je website bezoeken via de zoekresultaten van Google. Als Google zich realiseert dat er veel sprongen zijn voordat de pagina zelfs maar wordt geladen, kan dit al tot een devaluatie leiden.
De magische limiet voor de laadtijd is meestal 3 seconden. Deze waarde wordt ook door Google gebruikt bij het evalueren van de site en heeft zich momenteel gevestigd. Maar wat betekent laadtijd eigenlijk en welke waarden worden gebruikt om deze te meten?
Hiervoor worden drie verschillende waarden gebruikt. De waarden zijn:
- Largest Contentful Paint (LCP): deze waarde wordt gebruikt om de laadsnelheid van het grootste object op een website te bepalen
- First Input Delay (FID): Deze waarde beschrijft hoe lang de website nodig heeft om te reageren op de eerste invoer van een gebruiker
- Cumulatieve lay-outverschuiving (CLS): deze waarde beschrijft hoeveel de inhoud van de website verschuift tijdens het laadproces omdat er meer inhoud wordt geladen
Houd deze waarden daarom altijd in de gaten en optimaliseer ze indien mogelijk.
We moeten echter ook zeggen dat het niet per se eenvoudig is om aan deze waarden te werken. Hiervoor zijn namelijk vaak programmeervaardigheden vereist. In sommige gevallen kan het zelfs nodig zijn om de hosting te wijzigen en over te stappen naar een snellere en beter aangesloten provider. Optimalisatie op deze gebieden is dan ook niet altijd eenvoudig. Met opties zoals load balancing of het comprimeren van afbeeldingen tijdens het eerste laden, kunt u echter op een paar punten beginnen om de paginasnelheid van uw website te optimaliseren.
Unieke URL’s gebruiken
Mooie en vooral sprekende URL’s zijn niet alleen belangrijk voor zoekmachines, maar ook voor gebruikers. Dit is niet altijd eenvoudig, maar veel moderne oplossingen bieden u de mogelijkheid om dergelijke zinvolle URL’s af fabriek te gebruiken. Als de website met de hand wordt geprogrammeerd, kan het echter een stuk moeilijker zijn en meer moeite kosten. Gebruik je echter een van de moderne contentmanagementsystemen, dan kun je meestal heel makkelijk te spreken en dus duidelijke URL’s maken. Maar wat betekent dat?
Laten we samen naar deze URL kijken:
https://www.leaseyourwebsite.nl/2k32-pageID_akdssdfsdfess/bewrbg.html
Dit is echt geen adres waar zowel een mens als een crawler zich mee kunnen identificeren. En dat kan tot problemen leiden. Enerzijds ziet zo’n adres er niet goed uit in de browser en kan daardoor ook het vertrouwen van de klant verminderen. Bovendien worden dergelijke adressen niet welkom geheten door de zoekmachines, wat onder andere kan leiden tot een downgrade. Daarom is het belangrijk om zelfsprekende URL’s te gebruiken als je je website wilt optimaliseren. Maar hoe zou zo’n adres eruit kunnen zien?
Hier zijn enkele voorbeelden van hoe zo’n sprekende URL eruit zou kunnen zien en hoe deze kan worden gestructureerd:
- https://www.leaseyourwebsite.nl/webdesign
- https://www.leaseyourwebsite.nl/webdesign/Utrecht
- https://www.leaseyourwebsite.nl/webdesign/Utrecht/2021
Je ziet dus dat het soms heel eenvoudig kan zijn om een homepage te optimaliseren voor de zoekmachine. Omdat deze structuur meestal niet veel moeite kost en het voor klanten veel gemakkelijker maakt om zich op de website te oriënteren en de verschillende categorieën en de structuur te begrijpen. En hoe gemakkelijker u toegang voor gebruikers maakt, hoe gemakkelijker het voor hen zal zijn om het hele ding te gebruiken.
Op deze manier kunt u geleidelijk uw hele website op een gestructureerde manier opbouwen en daarmee ook zoekmachines zoals Google tevreden stellen. Denk dus voorafgaand aan de optimalisatie na over een zinvolle en goed doordachte structuur en bouw vervolgens de URL’s van de website dienovereenkomstig opnieuw op. Je kunt ook verschillende varianten uitproberen en deze bijvoorbeeld aan vrienden of kennissen laten zien om te vragen welke structuur voor deze mensen logischer lijkt. Want soms ben je gewoon blind en te veel gefocust op je eigen ideeën.
Metadata zorgen voor meer structuur en overzicht
Er zijn verschillende metadata die door zoekmachines en hun crawlers worden vastgelegd en vervolgens worden gebruikt. Je kunt deze metadata wel missen, maar dan kiest de zoekmachine zelf welke content de zoekmachine presenteert. Om deze reden is het niet verstandig om van deze oplossingen af te zien. Integendeel, metadata zijn zeer belangrijke commando’s waarmee je de inhoud nauwkeuriger kunt definiëren, welke informatie over de website wordt gepresenteerd en welke commando’s de Google-crawler moet uitvoeren. Als je je website wilt optimaliseren, mag je zeker niet zonder de metadata. We laten u zien welke gegevens belangrijk zijn, waar deze verschijnen en wanneer u zonder dergelijke gegevens kunt.
De twee belangrijkste stukjes informatie die op geen enkele website mogen ontbreken, zijn de metatitel en de metabeschrijving . Laten we deze twee metadata dus eens nader bekijken. De title tag geeft de website zijn titel. Deze tag wordt onder andere weergegeven op Google als titel van de website. Dus als je wilt vaststellen dat de weergegeven titel afwijkt van de H1-kop , dan moet je dit duidelijk maken met de title tag. Maar om je website te optimaliseren is natuurlijk meer nodig. Het volgende punt is de beschrijving. Dit is een korte omschrijving van de website en de inhoud en kan ook een call to action bevatten. Als je de zoekresultaten op Google bekijkt, zie je dat er bij elk zoekresultaat een kleine tekst verschijnt. Dit is precies de tekst die in de beschrijving is opgeslagen. Deze twee elementen zijn belangrijk zodat de zoekmachines de websites thematisch correct kunnen sorteren.
Belangrijke punten waar je in ieder geval op moet letten bij de metadata:
- Elke URL op uw website moet een titel en beschrijving hebben
- De titel en beschrijving moeten uniek zijn
- Het centrale trefwoord van de pagina moet in beide elementen worden opgenomen
- Er zijn tekenlimieten voor beide elementen. Gebruik een snippet generator om de lengte te controleren
Daarnaast zijn er nog andere metadata die je voor je website kunt gebruiken. Als je je homepage wilt optimaliseren voor de zoekmachine, kan het handig zijn om deze gegevens ook in te vullen. U beschikt onder andere over de volgende metadata:
- Het viewport-commando is belangrijk voor het aanpassen van de presentatie op verschillende schermen
- Het robots-commando geeft u de mogelijkheid om het gedrag van crawlers van zoekmachines te beïnvloeden
- Het author-commando kan worden gebruikt om de auteur van inhoud duidelijk te maken. Een zeer goede oplossing voor veel auteurs op een website
Maar er zijn ook veel andere details en mogelijkheden om data in zoekmachines te presenteren en je eigen pagina zo goed mogelijk te structureren. Het is daarom belangrijk dat u precies weet wat u doet als u deze aanvullende informatie gebruikt. Hierbij kan het zinvol zijn om deskundigen te raadplegen of deze werkzaamheden rechtstreeks door hen te laten uitvoeren. Want niet alle meta-informatie klopt op elke pagina en hoeft ook niet in alle gevallen volledig te worden ingevuld. Wie hier zorgvuldig te werk gaat en de tijd neemt om voor elke URL passende oplossingen te ontwikkelen, heeft op de lange termijn veel profijt van de betere metatags en de betere vindbaarheid van de website onder verschillende zoekmogelijkheden.
Optimalisatie van de website in het off-page segment
Tot nu toe hebben wij alleen zorg gedragen voor de maatregelen die direct op uw website kunnen worden uitgevoerd. Maar er is meer nodig om een website te optimaliseren. Want hoe goed uw site ook is, zonder verdere impulsen van buitenaf haalt u de top van de rankings niet. Dit betekent ook dat je op onderdelen moet werken in gebieden die je misschien niet kent of waarvan je platformen en functies momenteel niet kent of begrijpt. Dit kan een probleem zijn, omdat je bij deze maatregelen fouten kunt maken, die achteraf moeilijk glad te strijken zijn.
We laten u nu de verschillende maatregelen van off-page optimalisatie zien, die u als leek meestal goed kunt uitvoeren. We raden echter altijd professioneel advies of ondersteuning op deze gebieden aan. Als experts op dit gebied helpen we je hier graag bij en nemen we de off-page optimalisatie voor je uit. Neem gewoon contact met ons op en we vinden een gemeenschappelijke oplossing voor uw website. Op deze manier kunnen onze experts uw website optimaliseren en zo zorgen voor meer bezoekers en dus meer verkopen of aanvragen.
Linkbuilding – optimaliseer de startpagina voor de zoekmachine
Links naar uw eigen homepage waren jarenlang een zeer belangrijke factor voor zoekmachines. Hoe meer links naar uw eigen website verwijzen, hoe belangrijker en waardevoller deze leek voor zoekmachines. Zo waren er grote linkfarms waarmee je je eigen website kon optimaliseren. Gelukkig zijn die tijden al lang voorbij. Linken en goede linkbuilding mogen echter niet volledig worden genegeerd.
Maar wat betekent linkbuilding eigenlijk voor jou?
Allereerst moeten we hieraan toevoegen dat Google en de andere zoekmachines nu manipulatie door middel van links zeer snel herkennen en dienovereenkomstig negatief reageren. Het heeft dus geen zin om zoveel mogelijk links of backlinks naar je eigen website te laten verwijzen om zo in de ranking te stijgen. Integendeel, het kan negatieve effecten hebben. Het is dus kwaliteit boven kwantiteit.
Een goede en succesvolle opbouw van backlinks biedt twee verschillende voordelen. Enerzijds kunnen dergelijke links natuurlijk bezoekers naar uw website brengen en zo het verkeer vergroten. Maar er zijn ook voordelen als je je homepage wilt optimaliseren voor de zoekmachine. Want ook crawlers van zoekmachines reageren op dergelijke links en gebruiken ze om uw website vaker te bezoeken. Hoe vaker deze crawlers op uw pagina’s zijn, hoe sneller wijzigingen worden opgemerkt. Als je je website laat optimaliseren is het belangrijk dat deze optimalisaties ook opgemerkt worden door de zoekmachines. Daarnaast neemt je relevantie in de ogen van zoekmachines toe, wat onder andere kan leiden tot een hogere ranking. Maar hiervoor moeten de backlinks goed worden opgebouwd en met zorg worden ingesteld.
Hoe beter, hogere kwaliteit en betrouwbaarder de website van waaruit een backlink naar uw pagina leidt, hoe hoger de waarde van de link vanuit het oogpunt van zoekmachines. Ook de reputatie van de websites en hun ranking spelen een belangrijke rol. Kies daarom precies op welke websites je een backlink wilt plaatsen. Daarnaast moet een dergelijke plaatsing eerst mogelijk zijn. Dit kan niet alleen geld kosten, maar het kan ook tijd en arbeid kosten. U dient daarom vooraf goed te evalueren of een dergelijke link op de gewenste pagina voor u de moeite waard is.
Goed gestructureerde linkbuilding is enorm nuttig, maar brengt ook veel werk met zich mee. Bovendien moet u de links en pagina’s regelmatig onderhouden en steeds opnieuw bekijken. Als bijvoorbeeld een van de pagina’s wordt gedowngraded of een pad inslaat dat niet meer bij je past, moet je deze link snel verwijderen. Daarom is het bij het bouwen van links ook belangrijk dat je niet alleen de tijd neemt om deze te maken, maar ook om deze te onderhouden.
Gebruik social media kanalen – genereer traffic
Verkeer, oftewel bezoekers naar uw eigen website, is belangrijk om meer bereik te genereren en zo meer zoekopdrachten te genereren. Want als een bezoeker eenmaal op uw website is geweest en ervan heeft genoten, zal hij deze waarschijnlijk nog een keer willen bezoeken. Maar niet iedereen zet een bladwijzer bij hun eerste bezoek. Dit betekent onder meer dat deze bezoekers de zoekmachines gaan gebruiken om uw website terug te vinden. En deze vragen zorgen onder andere voor een betere ranking, aangezien Google en de andere zoekmachines dergelijke vragen natuurlijk ook opmerken en dienovereenkomstig honoreren. Maar hoe trek je mensen aan je zijde?
Social media zoals Facebook, Twitter, maar ook Instagram of TikTok kunnen hierbij een belangrijk hulpmiddel zijn. En zelfs zonder er veel geld aan uit te geven. Want je kunt deze netwerken ook inzetten voor gerichte marketing en daarmee rekening houden met een deel van het marketingbudget, maar je kunt je ook als bedrijf in deze netwerken vestigen. Hier neemt het assortiment dienovereenkomstig langzamer toe, maar is op veel onderdelen duurzamer. Het is daarom belangrijk dat je met een passende strategie werkt en dat je jouw kant op de voorgrond zet. De website willen optimaliseren zonder de bezoekers specifiek naar deze pagina te verwijzen is dan ook zinloos. Werk daarom altijd met een plan op het gebied van social media en vraag idealiter advies aan experts. Want alleen zo bereik je met een langetermijnstrategie juist die klanten die je niet alleen meer traffic opleveren, maar vooral ook geld in je kas brengen. En dat is meestal het doel van alle online campagnes. Onze experts ondersteunen u graag bij dit project. Wij kunnen niet alleen uw homepage optimaliseren voor de zoekmachine, maar ook zorgen voor de gewenste aandacht in sociale netwerken. Onze experts ondersteunen u graag bij dit project. Wij kunnen niet alleen uw homepage optimaliseren voor de zoekmachine, maar ook zorgen voor de gewenste aandacht in sociale netwerken. Onze experts ondersteunen u graag bij dit project. Wij kunnen niet alleen uw homepage optimaliseren voor de zoekmachine, maar ook zorgen voor de gewenste aandacht in sociale netwerken.
Werk in forums – een goede oplossing voor specialistische onderwerpen
Het is misschien een beetje verrassend voor ondernemers, maar vooral bij zeer specifieke onderwerpen zijn gespecialiseerde fora nog steeds een zeer belangrijk aanspreekpunt voor veel mensen op internet. Onderdeel van de off-page optimalisatie kan dus ook zijn om actief te zijn in dergelijke fora en je te profileren als expert en contactpersoon. Directe reclame voor uzelf en uw website is echter niet welkom. Maar dat betekent niet dat het niet mogelijk is om voor uw website te adverteren. In de regel kunt u uw eigen gegevens in uw eigen handtekening invullen. Een link naar uw eigen website of winkel is hier toegestaan. Maar wat zijn de voordelen voor u?
Er zijn twee voordelen voor u door deze maatregelen. Om te beginnen kun je hopen dat mensen naar je handtekening kijken en de website oproepen. Dit betekent dat er meer verkeer naar uw website komt. Maar dat is maar een heel klein percentage als je niets anders doet.
Maar als je actief bent op het forum en je geleidelijk kunt vestigen als expert op je vakgebied, bouw je vertrouwen op. Dit betekent niet alleen dat u vaker gevraagd wordt, maar dat mensen ook naar u en dus naar uw website verwijzen. Op deze manier genereer je meer verkeer, dat doorgaans langer op je site blijft en mogelijk iets van je koopt of gebruik maakt van je diensten. En juist dit verkeer wordt opgemerkt door zoekmachines zoals Google en dienovereenkomstig hoog gewaardeerd. Je creëert dus gewoon weer een kans om nieuwe klanten en bezoekers te genereren, wat een blijvend positief effect heeft op je ranking. Als je je homepage wilt optimaliseren voor de zoekmachine, hoef je niet alleen aan je eigen website te werken. Ook is het belangrijk om vertrouwen op internet te creëren en zo meerdere kanalen effectief te bedienen. Dit klinkt misschien als veel werk en kan tijd kosten, maar het biedt aanzienlijke voordelen op de lange termijn.
Meer weten over deze mogelijkheden van off-page optimalisatie? Neem dan gewoon even contact met ons op. Onze experts nemen graag de off-page optimalisatie voor jou en je bedrijf via de verschillende kanalen over en zorgen zo voor meer traffic en hogere conversies. We gaan niet uit van een simpel pakket aan maatregelen, maar ontwikkelen voor elk bedrijf een aparte en op maat gemaakte strategie. Want alleen zo kunnen we het gewenste succes behalen en ervoor zorgen dat uw website blijft stijgen in de rankings. Het optimaliseren van de website en tegelijkertijd het vergroten van de toegevoegde waarde behoort tot het dagelijkse werk van onze experts.
Waarom zoekmachineoptimalisatie zo uitdagend is voor leken
Het grote probleem dat niet alleen particulieren maar ook veel bedrijven hebben, is het feit dat ze zoekmachineoptimalisatie weigeren aan professionals toe te vertrouwen. In veel gevallen betekent dit dat u de website probeert te optimaliseren in de wetenschap dat u deze online kunt lezen. Maar het optimaliseren van een homepage voor de zoekmachine is niet zo eenvoudig als veel mensen zich voorstellen. Want het gaat niet alleen om het afwerken van een lijst. Zelfs met onze instructies hier kunt u niet het gewenste succes bereiken, omdat er altijd individuele factoren zijn waarmee rekening moet worden gehouden. Onder andere de directe concurrentie en hun maatregelen.
Dit betekent dat je veel ervaring moet hebben om een website te optimaliseren en geleidelijk te verhogen in de rankings. Enkele van de belangrijke en gemeenschappelijke factoren zijn:
- De directe on-page optimalisatie
- Het genereren van geschikte inhoud
- De concurrentie observeren
- Het zoeken en genereren van geschikte zoekwoorden
- Langetermijncampagnes uitvoeren om de positie in de zoekresultaten te verbeteren
- Off-page optimalisatie over vele interfaces
Al deze maatregelen moeten niet alleen worden verwerkt, maar moeten elkaar aanvullen en op elkaar aansluiten. Om hier als leek succesvol te zijn en tegelijkertijd tijd te hebben voor de eigenlijke kerntaken is bijna onmogelijk. Dus als u een website voor uzelf privé wilt optimaliseren, kunt u beginnen met onze instructies en onze suggesties en daarmee beginnen. Maar zonder een echte structuur en zonder een langetermijnplan, zal het heel moeilijk zijn om blijvend succes te behalen. Want zoekmachineoptimalisatie is geen sprint, maar een marathon. Een marathon waarin je tegenstanders tussendoor sneller kunnen komen of van richting kunnen veranderen. En als er ook veranderingen zijn aan de kant van de zoekmachine, kan het zelfs zijn dat de route plotseling verandert. Daarom blijven onze experts niet op hun kennis zitten, maar leren ze elke dag iets nieuws en passen ze zich aan de voortdurende veranderingen aan.
Neem gewoon even contact met ons op zodat we jouw website kunnen optimaliseren en je wordt ondersteund door onze professionals en experts. Het grotere succes van de website en daarmee het hogere aantal bezoekers zorgen er uiteindelijk voor dat het voor particulieren en vooral bedrijven duidelijk winstgevend is om de homepage te laten optimaliseren voor de zoekmachine.
Zoekmachines vinden het moeilijk om fouten te vergeven - werk vanaf het begin
Het grote probleem met zoekmachines zoals Google is dat ze de spelregels kunnen bepalen vanwege hun marktmacht. Dit betekent onder meer dat Google wangedrag kan bestraffen. Namelijk door de website te straffen in de rankings. Dit was lange tijd gebruikelijk, toen er nog manieren en middelen waren om de zoekmachines en crawlers voor de gek te houden met verschillende trucs. Dit is nu heel moeilijk of zelfs onmogelijk geworden, omdat de zoekmachines hun algoritmen zo goed hebben geperfectioneerd dat ze praktisch niet meer voor de gek gehouden kunnen worden. Maar ook nu nog worden websites soms gestraft als ze zich niet aan de richtlijnen houden. Een goed voorbeeld is mobiel zoeken. Iedereen die zijn eigen website niet optimaliseert voor mobiele apparaten, wordt helemaal niet meer getoond in de mobiele zoekfunctie van Google.
Dit betekent onder andere ook dat websites moeilijker omhoog kunnen komen als ze door de zoekmachines zijn bestraft en dus vanwege hun structuur zijn gedowngraded. Een veel voorkomend probleem bij websites van bedrijven die zelf geprobeerd hebben de website te optimaliseren. Want als je vertrouwt op informatie die te oud is en dus dingen optimaliseert die nu door zoekmachines worden afgestraft, zoals keyword stuffing, kom je niet zo snel meer aan een goede ranking. Als je vervolgens een professional inschakelt om de startpagina voor de zoekmachine te optimaliseren, heeft die met behoorlijke problemen te kampen. Uiteindelijk duurt het dan veel langer om de pagina in de rankings te krijgen. Want allereerst moeten alle oudere fouten worden gevonden en ongedaan gemaakt. In sommige gevallen zou het gemakkelijker zijn om de hele website opnieuw te maken en een nieuwe URL te kiezen. Helaas is dit voor gevestigde bedrijven meestal geen optie. Het is daarom belangrijk dat u vanaf het begin goed handelt en de belangrijkste fouten vermijdt. Met onze hulp hier heb je al een hele goede aanpak om effectief aan je website te werken. Toch vervangt onze hulp niet het werk van echte experts die regelmatig een homepage optimaliseren voor de zoekmachine en die ook de laatste ontwikkelingen in de zoekmachines in de gaten houden. Helaas is dit voor gevestigde bedrijven meestal geen optie. Het is daarom belangrijk dat u vanaf het begin goed handelt en de belangrijkste fouten vermijdt. Met onze hulp hier heb je al een hele goede aanpak om effectief aan je website te werken. Toch vervangt onze hulp niet het werk van echte experts die regelmatig een homepage optimaliseren voor de zoekmachine en die ook de laatste ontwikkelingen in de zoekmachines in de gaten houden. Helaas is dit voor gevestigde bedrijven meestal geen optie. Het is daarom belangrijk dat u vanaf het begin goed handelt en de belangrijkste fouten vermijdt. Met onze hulp hier heb je al een hele goede aanpak om effectief aan je website te werken. Onze hulp vervangt echter niet het werk van echte experts die regelmatig een homepage optimaliseren voor de zoekmachine en die ook de laatste ontwikkelingen in zoekmachines in de gaten houden.
Deze fouten moet je in ieder geval vermijden
We hebben je al op veel plaatsen enkele fouten laten zien die je kunt maken bij zoekmachineoptimalisatie. We willen deze echter graag wat uitgebreider voor u samenvatten, zodat u in één oogopslag kunt zien welke fouten u zeker moet vermijden.
De meest voorkomende fouten bij het optimaliseren van een homepage voor de zoekmachine zijn:
- U gebruikt te veel en ongepaste zoekwoorden op uw website
- U gebruikt inhoud die al op internet bestaat
- Uw website is niet ontworpen om gebruiksvriendelijk te zijn
- Uw website kan niet volledig worden geïndexeerd door de crawlers
- Het laden van uw website duurt te lang
- Je gebruikt te veel en verkeerd geplaatste backlinks
Als je deze fundamentele fouten al vermijdt, zal je vroeg of laat je website optimaliseren en zo stijgen in de ranking. Toch zijn dit lang niet de enige belangrijke stappen of fouten die mogelijk zijn. Het is praktisch onmogelijk om deze volledig op te sommen, omdat onder andere veel fouten in de context van de betreffende website in aanmerking moeten worden genomen. Om een website te optimaliseren moeten veel hefbomen op de juiste plekken worden aangescherpt en geoptimaliseerd.
Hoe groter de fouten die zijn gemaakt bij zoekmachineoptimalisatie, en vooral hoe langer zo’n website op internet staat, hoe groter en zwaarder de taken zullen zijn als we deze website willen optimaliseren. Omdat zoekmachines als Google een heel goed “geheugen” hebben en via crawlers de veranderingen op websites nauwlettend in de gaten houden. Dit maakt het niet alleen gemakkelijker om fouten te identificeren, maar leidt ook tot langdurige verstoringen in de ranglijst. Daarom werken wij alleen met bewezen experts die zich op dit gebied al hebben bewezen en die geen enkel risico nemen voor onze klanten.
Wilt u uw website optimaliseren? Neem dan contact met ons op en maak een afspraak met onze experts. Wij helpen u bij dit werk. Zo kunnen wij de homepage voor u optimaliseren voor een zoekmachine en zo zorgen voor meer omzet en klanten.