SEO met de Google Search Console

SEO met de Google Search Console

Als je je eigen website wilt optimaliseren voor zoekmachines en vooral voor Google, moet je veel data kennen. En waar kun je deze data beter opvragen dan met de zoekmachine zelf.Daarom stelt Google zijn Search Console beschikbaar aan geregistreerde gebruikers, zodat zij eenvoudig een groot aantal data kunnen opvragen. Zo eenvoudig is het om uw zoekmachineoptimalisatie te upgraden met deze tool.

Wat is de Google Search Console eigenlijk?

Het Google Search Console-dashboard is een krachtige tool voor ervaren webmasters. Want via de console kun je niet alleen fouten in de websitecode weergeven, de sitemap checken en ook de interne links checken, maar krijg je ook de belangrijkste data van Google zelf.Je kunt onder andere zien waarvoor in de website-analyse Trefwoorden rangschikken individuele pagina’s, hoeveel vertoningen de verschillende trefwoorden genereren en hoe gebruikers zich gedragen. De combinatie van de Google Search Console en Analytics maakt zeer krachtige tools beschikbaar. De Google Search Console kan je helpen om je website optimaal te verbeteren.

Kan iedereen de Search Console gebruiken?

In principe is het antwoord ja. De console kan gratis worden gebruikt. Dit geldt echter alleen voor gebruikers met een eigen Google-account, die vervolgens voor de website of het domein geverifieerd moeten worden. Dit is een eenvoudige beveiligingsmaatregel zodat vreemden geen toegang kunnen krijgen tot de belangrijke gegevens op een website. Het eigenlijke proces van registratie en verificatie is eenvoudig en duidelijk. Daarom is het logisch dat elke website-exploitant zich daar zo vroeg mogelijk registreert en zijn eigen site verifieert. Want Google begint pas met het verzamelen van gegevens als de pagina is geregistreerd. En alleen door de gerichte website-analyse krijgt u belangrijke inzichten.

Hoe kan ik als leek de console gebruiken voor zoekmachineoptimalisatie?

Veel van de gegevens in de Google Search Console zijn te verwarrend en onbegrijpelijk voor leken op het gebied van zoekmachineoptimalisatie. Daarom moeten we kijken welke elementen van website-analyse belangrijk zijn bij zoekmachineoptimalisatie. Het prestatierapport is hier het meest effectief. Dit toont verschillende gegevens voor elke pagina en elke subpagina. Onder andere:

  • Klikken
  • Indrukken
  • De klikfrequentie
  • de positionering van de zoekwoorden
  • De ranglijsten in verschillende landen en talen

Hier kun je onder andere zien of een pagina bijvoorbeeld op het verkeerde zoekwoord is getarget en met welke zoekwoorden deze pagina geoptimaliseerd zou kunnen worden. Daarnaast biedt Google een eigen tabblad met verbeteringen direct in zijn tool. Deze zijn vaak rudimentair, maar kunnen toch een belangrijke bijdrage leveren aan het verbeteren van de vindbaarheid van de website op lange termijn. Of het nu gaat om gebruiksvriendelijkheid voor mobiele apparaten, fouten in de leesbaarheid of in de structuur van de bestanden, zelfs beginners en leken kunnen hier snel handige oplossingen vinden.

Zelfs als de Google Search Console op zichzelf duidelijk en gestructureerd is en vooral zeer goed bruikbaar is, worden leken vaak overweldigd. Omdat de Google Search Console zo’n grote hoeveelheid data levert dat het veel trainingstijd kost om het volledige potentieel voor zoekmachineoptimalisatie en website-analyse te benutten. Maar zelfs met de kleine, bovengenoemde opties, kun je al aanzienlijk succes boeken.

Concreet: wat heeft het voor zin om de Google Search Console te gebruiken?

De console is een website-analysetool. Dit kan u niet alleen helpen om uw website voor de zoekmachines te verbeteren, maar ook voor uw gebruikers en klanten. Hoe beter de pagina is afgestemd op de behoeften van uw bezoekers, hoe minder fouten er zijn, hoe langer mensen op uw website blijven. Als u een dienst of product aanbiedt, neemt de kans toe dat klanten deze kopen of gebruiken. De algemene website-analyse levert u de belangrijke ruwe data zodat u uw website continu kunt verbeteren. Natuurlijk kan een website succesvol zijn zonder deze tools en middelen. Maar de kans is verwaarloosbaar. Het is daarom belangrijk om de tool te leren gebruiken, indien nodig advies in te winnen bij experts en uw eigen succes in eigen handen te nemen.

Related Posts
Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *