Het succes van een website wordt meestal sterk beïnvloed door hoe actueel deze is. Een website is pas up-to-date als deze regelmatig wordt bijgewerkt . Termen als website onderhoud, website onderhoud, updates of continue ondersteuning worden gebruikt in elk gesprek met geïnteresseerden die willen dat wij een nieuwe website maken. Helaas is er meestal veel onduidelijkheid over de moeite en kosten van website-onderhoud.
Wat houdt website-onderhoud precies in, wat houdt het allemaal in en waarom verschillen de maandelijkse onderhouds- en onderhoudskosten zo sterk bij verschillende website-aanbieders? In de volgende gids gaan we tot op de bodem van deze vragen in. Hierdoor moet het voor u duidelijk zijn welk type website-onderhoud en vooral in hoeverre het in uw geval zinvol is en welke moeite of kosten hieruit kunnen voortvloeien.
Als een website niet regelmatig wordt onderhouden, kan dit zeer ernstige gevolgen hebben . Naast verouderde contactgegevens of teksten die websitebezoekers misleiden, spelen hier technische factoren een belangrijke rol. Veel CMS, zoals Wordpress, vereisen soms handmatige updates van plug-ins en andere integraties om de functionaliteit en veiligheid van de website volledig te garanderen.
Technisch onderhoud, regelmatige updates van plug-ins, actualisering van inhoud en juridische teksten, evenals bugfixes en gegevensback-ups zijn zeker belangrijk en nuttig voor website-exploitanten. Toch zijn hier ook slanke en goedkope oplossingen voor , zeker voor kleinere websites. Hierover hieronder meer.
Wat houdt websiteonderhoud
Website onderhoud is een zeer veelzijdig begrip . Afhankelijk van hoeveel gebruikers de website maandelijks bezoeken, welk CMS wordt gebruikt en hoe uitgebreid de website is of hoe vaak er nieuwe content op wordt gepubliceerd, verandert de inspanning die nodig is om de website in stand te houden. Kort gezegd betekent het onderhoud van een website het toevoegen of bijwerken van website-inhoud, evenals het technisch onderhoud van de website . In dit hoofdstuk leest u wat ook geldt voor website-onderhoud.
Bestaande inhoud bijwerken
Het bijwerken van contact- of andere bedrijfsgegevens, foto’s van medewerkers of teksten op de homepage vallen bijvoorbeeld in deze categorie. Omdat bedrijfsgegevens en dergelijke meestal niet vaak in korte tijd veranderen, hoeft bestaande inhoud op de startpagina meestal slechts zeer zelden te worden bijgewerkt , dus de benodigde tijd is hier beperkt.
Daarnaast bieden sommige CMS zoals Webflow de mogelijkheid om content op de website te wijzigen zonder technische kennis en volledig visueel, vergelijkbaar met een Word-document. Dus als je niet bang bent voor de geïnvesteerde tijd, kun je zelf content op je eigen website updaten met het juiste CMS .
Als uw eigen website geen CMS of een achterstand heeft, kan het goed zijn dat u professionele hulp moet inroepen voor kleine wijzigingen aan de website, die uiteraard tegen betaling zijn.
Als je zelf en regelmatig bestaande content wilt updaten, moet je vooral een CMS kiezen dat daarvoor geschikt is. Alleen dan ben je echt onafhankelijk van de freelancer of bureau die de website heeft gemaakt.
Nieuwe inhoud onderhouden
Zodra men voornemens is om regelmatig nieuwe artikelen in een blog op de website te publiceren, nieuwe klantprojecten en referenties op de website wil integreren of gelijkaardige projecten wil plannen waarbij een bestaande website moet worden uitgebreid met nieuwe inhoud , spreekt men van “het toevoegen van nieuwe inhoud” .
Dit kost meestal veel tijd , vooral als er een nieuw ontwerp moet worden gemaakt voor de nieuwe inhoud (bijvoorbeeld een nieuwe subpagina voor de website). Als het ontwerp echter hetzelfde blijft en alleen nieuwe inhoud wordt toegevoegd (bijvoorbeeld een nieuw blogartikel of een nieuwe case study in hetzelfde ontwerp als het vorige), kan de nieuwe inhoud relatief snel op de website worden “gepost” met de meeste CMS . Webflow en Wordpress bieden bijvoorbeeld zeer handige tools om nieuwe artikelen op een blogsectie op de website te plaatsen.
Of je zelf nieuwe content op de website wilt plaatsen of iemand daarvoor wilt inhuren, hangt natuurlijk af van je eigen voorkeuren en of je de nodige tijd en begrip hebt om zelf nieuwe blogartikelen toe te voegen. In ieder geval is het mogelijk om zonder hulp van buitenaf nieuwe content toe te voegen . Hoe eenvoudig dit is, hangt vooral af van het CMS.
CMS-updates uitvoeren
Contentmanagementsystemen (bijv. Wordpress, Drupal, Webflow of TYPO3) worden doorgaans regelmatig door de provider geüpdatet om nieuwe functies toe te voegen, beveiligingslekken te dichten of andere updates door te voeren .
Als je een groot aantal plug-ins of andere externe integraties van derden op je eigen website hebt geïnstalleerd, kan het voorkomen dat CMS-updates niet meer werken met geïnstalleerde plug-ins of dat er andere technische problemen optreden . Als deze CMS-updates automatisch worden uitgevoerd, kan het ook gebeuren dat uw eigen website plotseling niet meer toegankelijk is zonder dat u daar iets van merkt.
CMS-updates moeten daarom waar mogelijk professioneel worden verzorgd om problemen die kunnen voortvloeien uit updates vroegtijdig te identificeren en op te lossen.
Als het gebruikte CMS echter niet wordt uitgebreid door externe plug-ins en in de oorspronkelijke staat blijft, mogen CMS-updates geen technische problemen veroorzaken. Als deze updates ook automatisch door het systeem worden uitgevoerd, hoeft de beheerder van de website geen tijd of kosten te besteden aan het up-to-date en functioneel houden van het CMS.
Gegevensback-ups
Om gegevensverlies te voorkomen, dienen voor elke website regelmatig back-ups (back-upkopieën) te worden gemaakt.
Zeker bij websites met veel content kan er enorme schade ontstaan als de website door een hackeraanval of andere onvoorziene problemen ineens onbereikbaar wordt en de websitegegevens daardoor verloren gaan. In zo’n geval, als er vooraf geen back-up is gemaakt, kunnen de website en de inhoud erop niet meer zonder meer volledig worden hersteld.
Back-ups kunnen heel eenvoudig en zonder veel tijd worden gemaakt , bijvoorbeeld met behulp van een geschikte Wordpress-plug-in die updates automatisch uitvoert. Sommige CMS, zoals Webflow, voeren met regelmatige tussenpozen volledig automatisch back-ups uit zonder dat u extra extensies of plug-ins hoeft te installeren of u er anderszins zorgen over hoeft te maken.
Technische fouten herstellen
Niet alleen CMS-updates kunnen technische fouten op de website veroorzaken. Externe integraties die incompatibel zijn of ineens niet meer correct werken, hackeraanvallen, weergavefouten, toegankelijkheidsproblemen, foutoutput, onjuiste formulieren of crashes kunnen de oorzaak zijn van diverse websitefouten.
Daarom moet de website met alle subpagina’s en functies regelmatig worden gecontroleerd . Eventuele fouten kunnen snel worden herkend en geëlimineerd zonder grote schade aan te richten. Meestal is professionele hulp nodig om technische fouten te herstellen.
Rechtszekerheid (afdruk, gegevensbescherming, cookie-informatie)
Vooral met betrekking tot gegevensbescherming is de juridische situatie in Europa de afgelopen jaren voortdurend veranderd . Was een paar jaar geleden een eenvoudige cookiebanner voldoende, tegenwoordig vereisen veel websites aanzienlijk meer gecompliceerde en technisch complexere cookietoestemming van de bezoeker, zodat de website voldoet aan de voorschriften voor gegevensbescherming.
Niet alleen op het gebied van gegevensbescherming, maar ook op andere rechtsgebieden kunnen omstandigheden die ook van invloed zijn op uw eigen website veranderen. Om deze reden is het erg belangrijk om de huidige juridische situatie met betrekking tot internet en websites in uw eigen land aan te pakken en zo snel mogelijk te handelen als een update van de juridische kennisgeving, gegevensbeschermingsverklaring of andere delen van de website vereist. Alleen zo kunt u zich door middel van waarschuwingen adequaat beschermen tegen rechtszaken of kosten.
Het is natuurlijk raadzaam om rechtstreeks met een advocaat samen te werken om de wettelijke vereisten op uw eigen website duidelijk te maken. Iedereen die hier niet de financiële middelen voor heeft, doet er goed aan verschillende gegevensbescherming generatorenen andere hulpmiddelen te gebruiken om de eigen website adequaat aan te passen aan de wettelijke omstandigheden in hun eigen land.
Bijhouden van prestatie- en bezoekersgegevens
Tools als Google Analytics maken het heel eenvoudig om bezoekersaantallen en andere bezoekersgegevens vast te leggen en te analyseren.
Vooral als je eigen website fungeert als een stimulerende factor of wordt gebruikt als een marketing-kanaal voor het bedrijf (dat is bijna altijd het geval is), is het zinvol en doelmatig is om goed te kijken naar hoe bezoekers naar uw eigen website en wat nemen ze erop doen en welke demografische kenmerken de bezoekers hebben.
Met deze bezoekersgegevens ben je in staat gefundeerde marketingbeslissingen te nemen en de website te verbeteren en te optimaliseren op basis van het gedrag van de bezoekers. Bij het onderhouden van de website hoort dus ook het optimaliseren en aanpassen aan de voorkeuren van de doelgroep. Hoe beter dat lukt, hoe succesvoller de website.
Voor de juiste integratie en gebruik van Google Analytics dient u professionele hulp in te roepen als u er geen ervaring mee heeft en geen tijd heeft om met Google Analytics om te gaan.
Waarom moeten websites onderhouden worden en hoe vaak?
Naast voor de hand liggende redenen, zoals het bijwerken van bedrijfsgegevens, aanbiedingen of openingstijden, zijn er nog een aantal andere redenen waarom websites zeker onderhouden moeten worden. De belangrijkste hiervan zijn:
- Google geeft de voorkeur aan websites die constant worden bijgewerkt en uitgebreid en scoort ze beter in de zoekresultaten .
- Op adviesartikelen en berichten op de website wordt vaker geklikt als ze up-to-date en regelmatig worden bijgewerkt.
- Een verwaarloosde homepage met verouderde inhoud wekt de indruk dat het bedrijf niet veel belang hecht aan zijn uiterlijk of misschien niet meer bestaat of wordt voortgezet.
- Iedereen die de huidige richtlijnen voor gegevensbescherming en de juridische situatie van de eigen website niet regelmatig in de gaten houdt en de noodzakelijke wijzigingen in de gegevensbeschermingsverklaring, cookiebanners, enz. niet tijdig doorvoert zodra ze nodig zijn, risico’s waarschuwingen of andere negatieve juridische gevolgen en de daarmee gepaard gaande hoge kosten.
- Het internet is erg snel en technologieën (zoals de Flash Player) die slechts tien jaar geleden standaard waren en op ieders lippen lagen, worden tegenwoordig vaak niet meer ondersteund .
Wanneer hoeft een website niet onderhouden te worden?
Onepagers of landingspagina’s voor een enkele marketingcampagne of vergelijkbare marketingwebsites die maar relatief kort online zijn hoeven eigenlijk niet onderhouden te worden.
Aangezien hier geen langetermijndoelen worden nagestreefd of de website meestal niet erg lang online blijft en voornamelijk wordt gebruikt voor kortlopende betaalde advertentiecampagnes, is er ook geen onderhoudsinspanning.
Als de website echter langer dan enkele maanden online blijft en toegankelijk is voor potentiële klanten of geïnteresseerden, mag een passend onderhoud zeker niet worden verwaarloosd.
Zelf onderhouden of laten verzorgen?
Of u het onderhoud van uw eigen website kunt verzorgen of niet, hangt vooral af van het gebruikte CMS en de complexiteit ervan .
Als de website geen CMS heeft en je voor elke kleine tekstwijziging aan de code moet sleutelen, is het voor een leek vrijwel onmogelijk om de website in je eentje te onderhouden. CMS zoals Wordpress maken dit een stuk makkelijker.
CMS zoals wordpress maken het een beetje makkelijker. Hier kunt u teksten en afbeeldingen direct op de website bewerken en visueel.
Als uw eigen website is voorzien van een geschikt CMS, kunt u veel diensten die nodig zijn voor website-onderhoud zelf uitvoeren. Voorwaarde hiervoor is natuurlijk dat je er de tijd voor hebt. Als u weinig tijd heeft en het onderhoud van de website niet zelf wilt doen, kunt u deze taak beter in professionele handen laten.
Kosten website onderhoud
Als het gaat om de kosten van het onderhoud van de website, is het ook erg moeilijk om een algemene uitspraak te doen. Voor zeer uitgebreide websites die dagelijks onderhouden moeten worden, kan professioneel onderhoud ook in het hoge viercijferige tot vijfcijferige kostenbereik per maand liggen.
Voor kleinere websites is 1-2 uur werk per maand vaak voldoende voor adequaat onderhoud. Zelfs bij goedkope onderhoudscontracten moet je rekening houden met minimaal 50-200 euro per maand als je het onderhoud van de website wilt uit handen geven. Als de website automatisch wordt onderhouden, zijn er geen kosten aan verbonden (meer hierover in het volgende hoofdstuk).
Belangrijk: Het maken van nieuwe content voor de website maakt uiteraard geen deel uit van het website-onderhoud. Als u ook nieuwe artikelen wilt schrijven (bijvoorbeeld voor een blog) of nieuwe afbeeldingen, foto’s enz. wilt maken, moet u deze kosten ook opnemen.
Geautomatiseerd website-onderhoud
Er zijn verschillende plug-ins voor Wordpress die automatisch CMS-updates en andere updates uitvoeren.
Met dergelijke hulpmiddelen kunnen de gebruikelijke diensten van typische website-onderhoudscontracten volledig worden geautomatiseerd en kunnen de daaruit voortvloeiende kosten tot nul worden teruggebracht.
Geautomatiseerd website onderhoud met zeer lage of geen kosten is daarom vooral mogelijk en handig als u gebruik maakt van een CMS/hosting service provider waar dit mogelijk is, kosten wilt besparen en een website heeft die geen extra onderhoud nodig heeft dat alleen gedaan hoeft te worden handmatig kan worden gedaan (bijvoorbeeld nieuwe artikelen of andere website-inhoud insluiten met een individueel ontwerp).
Conclusie
Websites zijn geen starre marketingposters, maar dynamische online aanwezigheid , die het betreffende bedrijf op het internet zo authentiek en actueel mogelijk moeten belichamen. Een gewetensvolle zorg is daarom op enkele uitzonderingen na essentieel .
Professioneel onderhoud van uw eigen website kan zelfs voor een klein budget worden uitgevoerd; sommige CMS voeren zelfs de belangrijkste onderhoudsdiensten zoals updates en back-ups automatisch uit . Wie een zeer uitgebreide website heeft met wekelijks of dagelijks handmatig onderhoud, kan echter hoge kosten verwachten als de website extern onderhouden moet worden.
Indien u zelf de tijd heeft , bieden veel CMS de mogelijkheid om zelf klein onderhoud en update werkzaamheden als onderdeel van het website onderhoud uit te voeren, zonder technische kennis of een lange inwerkperiode .
Algemene uitspraken over de prijs en inspanning van website-onderhoud kunnen echter niet worden gedaan, aangezien dit van geval tot geval sterk verschilt en sterk kan variëren. Om erachter te komen welk type website-onderhoud en in welke mate het meest zinvol is voor uw persoonlijke situatie, dient u individueel advies in .