Marketeers moeten er langzaamaan aan wennen dat Generatie Z of Gen Z in de toekomst de belangrijkste klanten zullen zijn. Crossmediaal optimaal genetwerkt en opgegroeid met multimedia, vormen deze mensen van Generatie Z een enorme marketinguitdaging, omdat zowel het consumentengedrag als de beoordeling van aanbiedingen sterk verschillen van voorgaande generaties. Om Gen Z te bereiken, zijn multichannel- en multimediaaanbiedingen slechts een deel van het succes.
Waarom Gen Z een uitdaging wordt voor marketeers
Marketing moet altijd betrokken zijn bij de verschillende gebruikers en gebruikerstypes en zich voor hen optimaliseren. Dit zal echter bijzonder moeilijk zijn met Gen Z, aangezien de mensen van deze generatie Digital Natives 2.0 zijn . Ze kennen de meeste mechanismen op internet en in advertenties en zijn onder andere te slim om alleen te vertrouwen op beoordelingen van andere gebruikers. Je eigen ervaringen en de ervaringen van je eigen sociale omgeving spelen een veel grotere rol. Bovendien zijn de meeste mensen in Generatie Z minder gefocust dan de vorige generaties, wat het nog moeilijker maakt om ze individueel aan te spreken. Effectieve marketing voor deze generatie moet crossmediaal zijn, d.w.z. via verschillende mediakanalen, aangezien gebruikers de verschillende digitale media meestal tegelijkertijd en op hetzelfde moment gebruiken. Een multichannelstrategie met gebruik van multimedia (geluid, video, beeld, etc.) kan des te succesvoller zijn, hoe meer digitale kanalen worden geïntegreerd en hoe meer deze kanalen Gen Z-klanten bereiken. Als onderwerpen als altruïsme, milieubescherming en een duidelijke scheiding van werk en privé ook in de media aan de orde komen, voelen de leden van Gen Z zich veel meer aangesproken door de marketingmaatregelen. De verschillende multimedia-elementen moeten worden gebruikt om de aandacht van Generatie Z te trekkenom deze crossmedia wakker te maken en in stand te houden. De simpele multichannelmarketing van tegenwoordig is daarvoor niet flexibel en niet uitgebreid genoeg. Het is belangrijk om hier in de toekomst veel integratiever te werken.
Genetwerkt en native multimedia-savvy, elke aankoop wordt gecoördineerd
Terwijl de Millennials (Generatie Y) vooral rekening hielden met de beoordelingen van andere gebruikers bij het nemen van een aankoopbeslissing en daardoor behoorlijk manipuleerbaar waren, ligt de situatie bij Gen Z anders. Ze letten meer op de reacties van de directe omgeving en nemen deze mee in de aankoopbeslissing. Dus wanneer marketing een product aanbeveelt, zullen de meeste Generatie Z-mensen geen aandacht besteden aan de recensies op internet, maar eerst de mogelijke aankoop online bespreken en stemmen met hun vrienden. Als het product door de meeste mensen wordt herinnerd door een hoge crossmediale aanwezigheid, kan dit een aanzienlijke impact hebben op de aankoopbeslissing. Als alle vrienden van de Gen Z-persoon een product kennen en in gedachten hebben dat het positief moet zijn, dit draagt aanzienlijk bij aan een positieve aankoopbeslissing. De aanwezigheid in de verschillende multimediakanalen met multichannel marketing is daarom nog belangrijker om Generatie Z te bereiken en te overtuigen.Verhalen en authenticiteit zijn bijzonder belangrijk. Het is ook belangrijk om marketing aan te passen aan de doelen van de generatie. Gen Z kenmerkt zich door een duidelijke scheiding tussen werk en vrije tijd en een veel sterker zelfvertrouwen ten aanzien van de maatschappelijke positie. Daarom spelen thema’s als duurzaamheid, milieubescherming en ook individuele vrijheid een bijzonder grote rol en moeten ze in de marketing in aanmerking worden genomen.
Conclusie: Multichannel en crossmedia geoptimaliseerde marketingmaatregelen worden steeds belangrijker
Traditionele reclamemedia zoals televisie of flyers & Co worden met Gen Z steeds minder belangrijk. Marketeers moeten echter nog steeds multichannelmarketing overwegen, maar de aard van de kanalen veranderen. Want de nieuwe generatie klanten is bijna uitsluitend via multimedia te bereiken, waar ze snel en zonder omwegen de verschillende feiten kunnen onderzoeken. De crossmediaal optimaal genetwerkte klanten kunnen alleen via marketingmaatregelen worden bereikt als ze niet alleen de klanten zelf bereiken, maar ook hun digitale bubbel. Reclame- en marketingmaatregelen voor Generatie Z moeten daarom veel breder en geprofessionaliseerd worden. Dankzij big data en de voortschrijdende automatisering op het gebied van marketing wordt een deel van dit werk al door machines gedaan. De sociale zeepbel dat onder meer een belangrijke rol speelt bij aankoopbeslissingen, moet in de toekomst worden geïntegreerd in de verschillende marketingmaatregelen. Alleen zo kan de doelgroep met multichannel multimedia optimaal en doelgericht worden aangesproken.