Helaas zijn er een veelheid aan vooroordelen en drogredenen die veel ondernemers ervan weerhouden om zelfs maar na te denken over een nieuwe website voor hun bedrijf. Uitspraken als “We krijgen onze klanten niet via de website” of “Een investering in een nieuwe website loont voor ons niet” zijn vaak ronduit ondoordacht en ongegrond . In dit blogartikel willen we de 6 meest voorkomende fouten uit de weg ruimen die een nieuwe website tegenspreken.
Internet is al lang geen tijdelijke rage meer, daarom is het des te belangrijker om een goed doordachte en moderne internetaanwezigheid te hebben die past bij de huidige tijd en het bedrijf. Desalniettemin hebben veel bedrijven nog niet begrepen hoeveel potentieel ze eigenlijk verwaarlozen als je je website, die vele jaren geleden is gemaakt en nu verouderd is , gewoon verwaarloost en stoffig maakt , of erger nog: er geen hebben, hoewel het op de markt voor vele jaren zijn vertegenwoordigd.
Velen zijn zich er niet eens van bewust dat een achterlijke aanwezigheid op het internet het bedrijf vandaag zelfs kan schaden en het imago dienovereenkomstig kan verslechteren. Als u zich in een van de volgende 6 fouten bevindt , moet u dit artikel zeker nader lezen.
Misvatting 1: “We krijgen onze klanten niet via de website”
Deze verklaring of iets dergelijks, zoals “Ik heb nog geen enkele klant via de website ontvangen” , is wijdverbreid en leidt tot een gevaarlijke misvatting: als ik al een website heb en deze geen klanten oplevert, betekent dit dat een website breng mijn zaken sowieso niets mee. Veel bedrijven, vooral in landelijke gebieden, krijgen hun klanten via aanbevelingen en mond-tot-mondreclame. Dat is een goede zaak, maar heel weinig bedrijven weten hoe de geïnteresseerde er precies van op de hoogte is gekomen, aangezien het de bedrijven meestal niets kan schelen en er niet verder naar wordt gevraagd. Het is niet bekend of de belanghebbende heeft gereageerd op een aanbeveling of na een bezoek aan de website. Waar de klant vandaan kwam, blijft volkomen onduidelijk.
Daarom weten veel bedrijven niet welke meerwaarde een nieuwe website zou opleveren. Het kan zijn dat een website veel bezoekers heeft, maar slechts een fractie van hen neemt contact op met het bedrijf, omdat ze afgeschrikt worden door een slechte website en daarom een andere aanbieder kiezen die het misschien nog slechter doet , maar duidelijk aan de buitenkant Verschijnt aantrekkelijker door een overtuigende website.
Met verschillende analysetools kunt u precies achterhalen hoeveel bezoekers de website heeft, hoe lang gebruikers op uw website blijven en welke content wordt bekeken. Wie hier nog niet bekend mee is, heeft nog veel in te halen .
Vroeg of laat komen nieuwe prospects altijd op de een of andere manier in contact met de website. En als dit dan een slecht imago van het bedrijf uitstraalt, kan dat al genoeg zijn om een potentiële nieuwe klant kwijt te raken. Ook als de geïnteresseerde via een aanbeveling of een ander marketingkanaal komt, is de kans groot dat hij ook de website onder de loep zal nemen. Dit is immers het eerste digitale aanspreekpunt van het bedrijf, als het ware het gezicht van het bedrijf op internet.
Misvatting 2: "Nooit een website gehad en het werkte toch"
Ook vandaag de dag zijn er nog veel bedrijven die geen eigen website hebben en niet op internet te vinden zijn. Slechts 62% van de Nederlandse bedrijven had in 2020 een eigen website, iets meer dan de helft. Kun je het geloven? Zo’n groot deel van ons leven speelt zich tegenwoordig af op internet. Veel bedrijven komen daar niet opdagen als je ze zoekt.
De meeste van deze bedrijven zien het nut niet in van het bouwen van een website omdat ze nog nooit een website hebben gehad en ze nog steeds “goed werken” en klanten blijven krijgen. Zoals bekend veranderen de tijden en laten deze bedrijven veel klanten achter door het ontbreken van een website . Als iemand op zoek is naar een product of dienst, is het eerste of tweede aanspreekpunt in de meeste gevallen internet of Google zoeken. En alleen met uw eigen website heeft u volledige controle over uw uiterlijk op internet en hoe u wordt gevonden en gezien door potentiële klanten, zakenpartners en medewerkers.
Misvatting 3: “Er wordt een nieuwe website gepland, maar we hebben er geen tijd voor”
Deze stelling is enerzijds positief en anderzijds negatief. Positief is dat het bedrijf zich ervan bewust is dat er een nieuwe website nodig is en in principe klaar is om het project aan te pakken. Het is echter negatief dat het website-project geen hoge prioriteit krijgt of je er gewoon niet mee bezig wilt zijn en het project steeds uitstelt. Het resultaat: Jarenlang gebeurt er niets en de website ligt jaar na jaar stof te vergaren, wat het bedrijf op lange termijn schade toebrengt.
Natuurlijk is het bedrijf gefocust op de dagelijkse gang van zaken en dat heeft de hoogste prioriteit. Maar laten we eerlijk zijn: als de website door een bureau wordt gemaakt, kan zelfs een zeer drukke individuele ondernemer de nodige 1-2 uur per week plannen, waar hij zich over een periode van enkele weken bezighoudt. Meer tijd is niet nodig als u de website door een webdesigner laat maken .
Dus geen tijd moet hier worden opgevat als “geen prioriteit”. En als je in deze tijd nog steeds geen prioriteit geeft aan je website, doe je zeker iets verkeerd.
Error 4: “Ik maak mijn website zelf / Mijn zwager doet het”
Als u voor uw hobby of passie een website nodig heeft die u zelf kunt maken, is dit een goede oplossing. Maar als een bedrijf zich professioneel wil presenteren op internet, moet het daar ook professionele hulp voor krijgen. Toch zijn er bedrijven waar de website door de directeur of een medewerker zelf in korte tijd wordt gemaakt, omdat ze geld willen besparen en “snel een website nodig hebben omdat je die vandaag moet hebben”. Of de zwager of een vriend wordt ingehuurd omdat hij “iets met computers doet en het kan”.
In de meeste gevallen een slechte beslissing , omdat het resultaat vaak niet het doel dient en belangrijke webdesign-principes, beveiliging of juridische aspecten worden verwaarloosd omdat de nodige expertise ontbreekt of de tijd om ze nader te behandelen.
Dit roept ook de vraag op of het bedrijf echt tot het einde geld bespaart? Het aanmaken duurt waarschijnlijk langer, kent veel tekortkomingen en leidt er uiteindelijk vaak toe dat je dan professionele hulp zoekt omdat je op een bepaald punt vastloopt, je geen tijd hebt of zelf niet het gewenste resultaat kunt behalen .
Omdat het project meestal wordt onderbroken en steeds weer wordt uitgesteld, omdat je met je dagelijkse bezigheden moet worstelen, is het vaak nooit voltooid en blijft het een eeuwige bouwplaats. Als de redesign bij een bureau bijvoorbeeld 2 maanden duurt en de medewerker 6-7 maanden of langer, dan kunnen de kosten al snel erg hoog oplopen. In plaats van geld te besparen, verbrandt u geld en krijgt u in de meeste gevallen een slecht resultaat .
Misvatting 5: “Een investering in een nieuwe website loont voor ons niet”
Wanneer het bedrijf sluit of je als zelfstandige met pensioen gaat, loont een nieuwe website niet, dat klopt. Maar in de meeste andere gevallen wel. Wie een nieuwe website maakt voor een reeds functionerend bedrijf met duidelijke doelstellingen, de nodige expertise en een doordachte strategie, zal met zeer grote kans ook slagen.
Vaak hebben mensen ook het verkeerde idee hoeveel ze moeten investeren in een nieuwe website. Velen denken dat het minstens 10.000 € kost om een professionele uitstraling te laten creëren volgens hun wensen. Natuurlijk zijn er ook veel gevallen waarin een website echt € 10.000 of aanzienlijk meer kost, maar in de meeste gevallen is € 2.000 – € 6.000 voldoende u kunt ook leasen voor een vast maand bedrag, om een succesvolle en individuele nieuwe website voor een bedrijf te maken. Als makelaar of tandarts heb je deze investering bijvoorbeeld al terugverdiend met 1-2 nieuwe klanten die dankzij de nieuwe website overtuigde klanten zijn geworden.
Error 6: “Onze website is modern en aantrekkelijk”
Het internet is erg snel en in slechts een decennium kunnen populaire webdesign-lay-outs die als ‘modern en boeiend’ worden beschouwd, van de grond af aan veranderen.
Vooral bedrijven die zich langzaam ontwikkelen en conservatief zijn, zijn zich er vaak niet van bewust dat hun website volledig verouderd is en wekken de indruk dat het bedrijf niet meer bestaat omdat niemand om de website geeft. Websitebezoekers en potentiële klanten worden vaak al afgeschrikt voordat het eerste contact is gelegd, omdat er een negatieve eerste indruk wordt gewekt door de achterlijke aanwezigheid op het internet.
Iedereen die zijn website jarenlang heeft achtergelaten, er geen klanten mee wint en toch van mening is dat de website zeer modern is en zijn doel vervult, doet zeker iets fout en laat een enorm potentieel volledig onbenut.